Salah Makan Garam


Nabi: Sebaik-baik Lauk adalah Garam. Hati-hati, Sudah Benarkah Cara Anda Menggunakan Garam Ketika Masak? Nabi Muhammad SAW bersabda:  Sebaik-baik LAUK adalah GARAM (Al-Baihaqi).
Garam bukanlah penyebab penyakit, tapi malah obat yang paling mujarab SEANDAINYA digunakan dengan cara yang betul.

GARAM TIDAK BOLEH DIMASAK
Kesalahan kita (kebanyakan orang Melayu) ialah kita memasak garam yaitu memasukkan garam ke dalam masakan ketika masakan sedang MENDIDIH/PANAS. Hal tersebut akan menyebabkan garam menjadi racun/toksik... Jika garam dimasak dengan cara di atas, garam akan menyebabkannya ber-asid dan membahayakan kesehatan serta mengundang pelbagai penyakit, selain itu kandungan yodium pada garam juga akan hilang.
Cara yang betul penggunaan garam:
  1. Manfaat Pertama: Masaklah makanan yang ingin dimasak sehingga selesai. Contohnya: Sayur - Masukkan garam dalam masakan apabila airnya sudah berangsur hangat.
  2. Manfaat kedua: - Masak makanan tanpa garam - Selagi makan, sediakan semangkuk garam dan taburkan di atas makanan yang ingin dimakan sesuai selera masing-masing.
Garam adalah mineral bagi tubuh, Banyak amalan yang dilakukan oleh para Salafussoleh ialah dengan mengambil garam sebelum memulai makan.
Garam digunakan sebagai pembuka selera makan dengan mengambilnya dengan ujung jari dan dimasukkan ke mulut.

GARAM IALAH MINERAL
Kelebihannya antara lain ialah:
  • mengobati LEBIH dari 70 penyakit, serta tidak akan mengalami mati dalam keadaan mati mendadak.
Berbagai penyakit yang disinyalir timbul akibat garam seperti gejala jantung dan tekanan darah tinggi adalah akibat dari penggunaan garam yang salah.
Reaksi:

Related Posts:

You Might Also Like:

Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.
Buka Komentar
© 2017 DESA CILEMBU - Template Created by goomsite - Proudly powered by Blogger